Angepasstes Scoreboard für Deathmatch, viele Fixes für Maps und Animationen

Heute hat uns Valve ein Counter-Strike 2 Update mit einem riesigen Changelog beschert. Es enthält viele kleine Anpassungen und massenhaft Fixes für Maps, Animationen und andere Bereiche des Spiels. Es wurde beispielsweise das Scoreboard im Deathmath-Modus verändert.

Nichts mehr mit KDA im Deathmatch

In einem normalen Match werden auf dem Scoreboard als erstes die Statistiken zu den Abschüssen, Toden und Assists angezeigt. Im Deathmatch sind diese Informationen aber nicht so wichtig, weswegen dort nun eine Veränderung vorgenommen wurde. Jetzt sind auf einen Blick die Abschüsse, die Headshotrate, der insgesamt verursachte Schaden und die Punktzahl zu sehen. Eine weitere Interfaceanpassung gibt es im Kaufmenü: Wer eine voll intakte Kevlarweste besitzt, bekommt nun bei der zweiten Option nur noch “Helm” anstatt “Kevlar + Helm” angezeigt.

Ist der Grafikkartentreiber veraltet, dann erscheint nun beim Spielstart ein Hinweis darüber mit dem Rat ein Update auf die aktuellste Version durchzuführen. Außerdem spricht der Changelog von weiteren Verbesserungen des visuellen und akustischen Feedbacks des Sub-Tick-Systems. Diesbezüglich wurden letzte Woche bereits spürbare Änderungen vorgenommen. Was genau diesmal verbessert wurde, ist aber (noch) nicht ganz klar.

Was man dagegen deutlich sieht, ist das reduzierte Wackeln beim Laufen, während man sich im Zoom befindet. Des Weiteren ist die Flugbahn von geworfenen Waffen jetzt beständiger, was vor allem beim Werfen nach unten auffällt. Das sollte das Droppen von Waffen für andere Spieler angenehmer machen. Spielerisch interessant ist noch, dass das Laufen auf Metallgeländern und -stangen jetzt einen neuen Sound spendiert bekommen hat. Und es wurde ein Exploit behoben, der es ermöglichte Fallschaden zu vermeiden, wenn man auf die gelegte Bombe harabfällt und vor der Landung mit dem Entschärfen beginnt.

So viele Fixes für Maps & Animationen

Das Update hat wirklich einen großen Umfang an Detailverbesserungen und Fehlerbehebungen. Wir möchten deshalb an dieser Stelle nur ein paar davon erwähnen. Der komplette Changelog ist wie immer an diese News angehängt.

Was Animationen angeht rotiert die Trommel des Revolvers jetzt bei jedem Schuss und bei der Mac-10 bewegen sich nun auch die Schlaufe und der Schlagbolzen. Gefixt wurden beispielsweise fehlerhafte Animationen bei zwei Messern und Situationen, in denen der Spielerschatten eine falsche Pose annahm. Dazu kommen Performanceverbesserungen bei Partikeleffekten und visuelle Fixes für den Demo Player.

Bei den Optionen für die automatische Stummschaltung von Spielern des gegnerischen Teams und allen Spielern außer Freunden wird jetzt korrekterweise auch der Voice Chat stummgeschaltet. Außerdem erscheint Text von geblockten Spielern nicht mehr im Chat während der Pick & Bannphase im Premium-Modus.

Auf Anubis wurde die Bodentextur auf dem Bombenplatz A leicht verändert, damit die Laufgeräusche akkurater sind. Bei Overpass wurde am Van auf dem Bombenplatz A ein Metattteil platziert, damit dahinterstehende Spieler nicht mehr durch sichtbare Füße verraten werden. Auf Vertigo wurde am oberen Ende der Treppen beim Bombenplatz B ein zweites Holzbrett hinzugefügt, was einen einfachen Fix für das bisherige Hindurchdringen von Waffen darstellt.

Bei Custom Maps funktionieren eigene Sounddateien jetzt richtig. Außerdem können Maps jetzt auch mit einem Tag versehen werden, dass sie den Wingman-Modus unterstützen. Und Linux-Nutzer müssen nicht mehr den “-insecure”-Startparameter nutzen, um Workshop Maps spielen zu können.

Weitere Fixes an Sub-Tick & mehr

Update 18.11.23: Damit wir am Wochenende ein möglichst makelloses Spielgefühl haben, wurde heute Nacht noch ein Update nachgereicht. Dieses behebt kleinere Bugs in Zusammenhang mit dem Sub-Tick-Feature. Behoben wurde auch, dass Waffen beim Wegwerfen zuviel Geschwindigkeit erhielten. Dadurch konnte beispielsweise auch die Bombe über unrealistisch weite Distanzen geworfen werden. Wichtig ist auch der Fix für einen Exploit, durch den Spieler teleportieren konnten.

Update 21.11.23: Noch ein kleines Update behebt unter anderem die nicht richtig abgespielten Animationen für das Ab- und Anbringen des Schalldämpfers, einen Bug, der die Rückerstattung der Bizon verhinderte und dass Rampen den Fallschaden nicht korrekt reduziert haben. Außerdem ist in dem recht kurzen Changelog die Rede von diversen Fixes und Verbesserungen an Ancient.

CS2 Update 17.11.23

[ GAMEPLAY ]
– More sub-tick visual and audio feedback improvements
– Reduced sniper scope bob animation magnitude and frequency
– Fixed a bug causing duck to be slower when the Duck Mode was set to Toggle
– Fixed a case where grenade throws weren’t registering on the server
– Thrown grenades no longer prematurely detonate if thrown while intersecting a teammate
– Players can no longer mitigate fall damage by defusing the bomb
– Adjusted weapon drop trajectories to make throwing weapons more consistent, especially when throwing weapons downward
– When a network interruption is detected by official game servers, the affected match will be cancelled
– Added unique sounds for running and jumping on metal railings and poles

[ ANIMATION ]
– Fixed a bug that occurred when interrupting the CZ75a deploy with inspect
– Fixed the inspect and other animations for the Shadow Daggers
– Fixed a ‘broken wrist’ animation with the Survival Knife
– Adjusted the Mac10 first person animation to include strap and bolt movement
– Fixed AWP and SSG firing animation/inspect behavior while zoomed in
– Fixed a case where the Deagle slide would fail to reset on round restart
– The Revolver barrel now incrementally rotates for each shot
– Fixed some animation issues with weapons placed in community maps
– Fixed cases where the C4 light would not blink when held or holstered by players
– Fixed some cases where the player’s shadow would show an incorrect pose

[ MISC ]
– Fixed a bug where bot_knives_only didn’t work for T’s
– Fixed some visual issues with demo playback
– Improved performance of screen particle effects
– Fixed the Mute Enemy Team and Mute All But Friends settings failing to mute voice
– Text from blocked players will no longer be visible in the premier pregame chat
– Players frozen by half-time gamerules are now immune to certain damage types
– Decals now evict the lowermost decal if enough decals overlap in a single location
– Player visibility fog adjustment no longer applies to dead ragdolls
– Smoke particles no longer stick to dead ragdolls
– Fixed self/team burn damage getting recorded as enemy damage

[ UI ]
– Revised some common chat strings
– Added convar cl_deathnotices_show_numbers for observers to have quick access to player’s spectate index
– Added a warning message for AMD and Nvidia graphics users with out-of-date drivers
– “Kevlar & Helmet” entry in the Buy Menu will now present itself as simply “Helmet” when contextually correct
– Added time to weekly rollover to the reduced XP message in the player profile tooltip
– Fixed kill feed and death panel not displaying correct information if the killer died earlier or disconnected
– Fixed round-delayed stats not updating at match end
– Changed deathmatch scoreboard stats from K/D/A/Score to K/HS%/DMG/Score
– Fixed case where text during defuse would get cut off
– Added direction indicators to players in the square radar
– Fixed case where kill icon would not display in the post-round damage info panel
– Fixed bad string in the commend dialog panel
– Fixed case where round stats in the Watch Menu would be assigned to the wrong side

[ WORKSHOP ]
– Fixed custom sound events files in workshop maps
– Added some material settings for water refraction/caustics
– Workshop maps can now be tagged as supporting Wingman mode
– Linux clients can now run workshop maps without requiring -insecure
– Added trigger_hostage_reset trigger and logic_eventlistener entities
– Added convars sv_walkable_normal and sv_standable_normal to allow community servers to tweak player movement on angled surfaces
– Fixed health getting clipped when it exceeds 3 digits

[ MAPS ]
Overpass:
– Fixed various cases where level mesh was disappearing occasionally
– Various visual updates and fixes to models and materials
– Straightened out some collision that was pushing players off of walls or corners
– Turned off the collision of some light fixtures that were pushing players off of walls
– Added a metal plate to swat van to hide player feet, adjusted clipping around van
– Fixed some small holes in the world
– Fixed some texture mapping seams
– Added player clipping on some floor grates to smooth player movement
– Fixed some issues with the collision and surface property of fire extinguishers
– Added and adjusted some grenade clipping
– Adjusted some clipping on boxes and cable stacks in connector

Ancient:
– More player and grenade clips adjustments
– Closed various holes and cracks in the world

Mirage:
– Fixed clipping around scaffolding at bombsite b to prevent one-way peeking through geo

Office:
– Fixed player getting stuck on large crate in garage
– General grenade clip polish
– Vending machine break sequence now only happens once to avoid strobing lights
– Removed collision from pipes and cctv cameras at ct spawn garage
– Added grenade clips to doors at stairwell
– Fixed hole in door frame at t-spawn
– Fixed texture errors on ceiling at conference room
– Fixed some lighting errors on low settings
– Fixed weapons getting stuck behind crates at back way
– Fixed lighting artifacts in front courtyard
– Fixed bad boost onto electrical boxes in garage

Anubis:
– Fixed z-fighting on stairs in connector
– Improved ground at bombsite A so that it has more accurate footstep sounds
– Fixed gap in world around b-site planting area
– Fixed z-fighting a backdrop temple near t-spawn
– Fixed missing collision at connector that would allow grenades to fall through world
– Fixed hole in world at street that allowed players to see through to canal
– Fixed vis issue on street looking back to t-spawn
– Fixed UV stretching in connector
– Sealed up holes in building rooftops for entire level to prevent grenades getting stuck in void
– Fixed holes in lower tunnel
– Fixed hole in canal

Inferno:
– Moved bucket on scaffolding on bombsite B that could be mistaken for player during combat
– Closed hole to prevent grenades from falling through the map on bombsite A
– More player clip adjustments
– Fixed various micro gaps

Nuke:
– Minor clipping fixes on rooftops and hut
– Better caustics in pool at B site
– Fixed vis issue in garage looking towards hell

Vertigo:
– Fixed some light fixtures showing backfaces
– Fixed some light fixtures being misaligned
– Fixed missing vent pieces in Tunnels
– Attempt to fix players clipping through wood boards by stairwell at bombsite b
– Fixed bad clip above door at elevator
– Fixed flashbang inconsistency with metal gratings at scaffolding
– Fixed missing collision on horizontal tower beams at b-site
– Added grenade clips around bombsite b to prevent smokes getting caught in bad spaces
– Cleaned up geo and did a grenade clip pass around scaffold to make grenades work better
– Added grenade clip to b platform
– Fixed disconnected girders at mid
– Moved stack of drywall at back door>b for better movement/cover
– Improved clipping at side
– Jobsite injury signs are more responsive

CS2 Update 18.11.23

– Fixed a few minor sub-tick input bugs
– Fixed a bug with first person animation in bot takeover
– Fixed a bug where dropped/thrown weapons had too much velocity
– Fixed a case where players could push their view through low ceilings
– Fixed an exploit that would allow players to teleport
– de_overpass: Various tweaks and bug fixes
– de_anubis: Fixed potential pixel gap exploit at A-site and plugged hole near t-spawn where bomb could be thrown out of world

CS2 Update 21.11.23

[ MISC ]
– Fixed silencer attach and detach animations
– Fixed a bug that prevented refunding the Bizon
– Fixed a bug where players could respawn into a bad state during reconnect
– Fixed a bug where ramps were not correctly reducing fall damage
– Fixed a case where sub-tick movement timestamps were temporarily incorrect after changing host_timescale
– Various fixes and improvements to de_ancient